Veelgestelde vragen: publiek laden

Locatie van laadpalen

Betalen aan een laadpaal

Gebruik van de publieke laadpalen 

Thuislaadstations

Bedrijven

 

Locatie van laadpalen

 

Je kan je auto opladen aan publieke laadpalen op parkings of op straat, maar ook aan laadpalen op semipublieke parkings van warenhuizen en andere winkels. Hier vind je alle (semi)publieke laadlocaties in de gemeente terug. 

De Vlaamse overheid wil de laadinfrastructuur zodanig uitbouwen dat elke inwoner die met een volledig elektrisch voertuig rijdt en thuis geen laadstation kan installeren, binnen 250 meter van de woning aan een (semi)publieke laadpaal kan opladen. Hiertoe wil Vlaanderen tegen 2025 35.000 laadpunten voorzien.  

Op basis van een inschatting van de publieke laadbehoefte bij de gemeenten en steden, is de gemeente Puurs-Sint-Amands op zoek gegaan naar potentiële locaties voor toekomstige laadinfrastructuur. Op deze kaarten kan je raadplegen waar in de toekomst nieuwe laadpalen komen.  

Bovenop deze locaties zal het Agentschap Wegen en Verkeer instaan voor de plaatsing van (snel)laders langs de snelwegen. 

Staat er in jouw buurt nog geen laadpaal, maar rijd je wel met een elektrische wagen en kan je zelf geen laadpaal plaatsen? Dan kan je via het ‘Paal-volgt-Wagen’ loket van de Vlaamse overheid de installatie van een paal in je buurt aanvragen. Wordt je aanvraag goedgekeurd, dan zal de laadpaal binnen een termijn van maximaal 6 maanden geplaatst worden. 

Start hier je aanvraag voor een publieke laadpaal.  

Je kan een privaat laadpunt laten installeren aan je oprit of in je garage, op eigen kosten. Als je een bedrijfswagen hebt, komt je werkgever mogelijk tussen in de kosten. Er zijn verschillende leveranciers van laadpalen voor privaat gebruik bij wie je gratis een offerte kan aanvragen. Welke laadpaal voor jou geschikt is, hangt af van diverse aspecten, waaronder de gewenste laadsnelheid en interne elektriciteitsvoorziening.

Als je zelf geen private parkeerplaats hebt, moet je gebruikmaken van de publieke laadpalen op straat, langs de snelweg,… en de semipublieke laadpalen (bv. bij jouw werkgever, op de parkings van sommige handelszaken,...).  

Omwille van de veiligheid is het volgens de politieverordening niet toegestaan om kabels over de openbare weg, inclusief het fiets- en voetpad, te laten lopen. Je hindert daarmee voetgangers en andere weggebruikers, en je kunt aansprakelijk gesteld worden voor eventuele ongevallen.  

Enkel uitzonderlijk kan de gemeente de plaatsing van een kabelgoot in het voetpad toestaan. De voorwaarden en het reglement kan je hier [voeg link toe] raadplegen. 

 

Betalen aan een laadpaal

 

Voor de publieke laadpalen geplaatst en beheerd door Engie, betaal je met de app van Engie € 0,46 / kWh, incl. BTW. De laadprijs kan maximaal 4 keer per jaar geïndexeerd worden om te kunnen inspelen op fluctuerende elektriciteitsprijzen. Dit kan zowel een hogere als een lagere laadprijs voor de e-rijders als gevolg hebben.  

Gebruik je een laadpas dan hanteert jouw laaddienstverlener (degene waar je de laadpas hebt aangevraagd) mogelijk een ander tarief. Raadpleeg daarom altijd je eigen laaddienstverlener. Voor vragen over de afrekening van laaddiensten, neem je contact op met je laaddienstverlener. 

De meeste oplaadpassen zijn bruikbaar bij alle laadpalen in België. Elke provider heeft zijn eigen tarief en eigen laadpas. Daarnaast kan je ook betalen via app. Klik hier voor meer informatie over de palen van Allego. 

Ja, ook zonder laadpas kan je gebruik maken van een publieke laadpaal. Je kan bijvoorbeeld betalen via app.

 

 

Gebruik van de publieke laadpalen 

De laadtijd van een elektrisch voertuig is afhankelijk van verschillende factoren, zoals de batterijcapaciteit, de oplaadtechnologie van je voertuig en zelfs het type oplaadkabel. De publieke laadpalen werken op een vermogen van 22kW waarmee je ongeveer 100 km per uur bijlaadt. Gemiddeld zal een laadbeurt tussen 2 à 4 uur duren om een wagen volledig op te laden.

Ja, de publieke laadpalen gebruiken enkel groene stroom.

Uit hoffelijkheid naar andere e-rijders toe verzet je best je voertuig nadat de batterij volgeladen is. Zo kunnen ook andere bestuurders na jou de publieke laadpaal gebruiken. Elektrische wagens die aan een laadpaal parkeren zonder de laadkabel aan te sluiten, riskeren een boete.

Ja, de blauwe zone geldt op alle publieke parkeerplaatsen voorbehouden voor elektrische voertuigen. Dit houdt in dat je er maximaal 2 uur mag parkeren. Bestuurders van een elektrisch voertuig moeten op deze plaatsen geen parkeertarief betalen, maar betalen wel voor het stroomverbruik bij het laden. Elke laadpaal heeft minstens één parkeerplaats voorbehouden voor elektrische voertuigen. Je herkent de voorbehouden parkeerplaatsen aan het onderbord met pictogram van een elektrisch snoer.

Ja, het is verboden om een niet-elektrisch voertuig te parkeren op een parkeerplaats voorbehouden voor het laden van elektrische voertuigen. Ook elektrische voertuigen die zonder de laadkabel aan te sluiten op een parkeerplaats voorbehouden voor het laden van elektrische voertuigen parkeren, riskeren een boete.

Nee, het verkeersreglement is ook op elektrische auto’s van toepassing. Zorg dat de kabel waarmee je je auto laadt voldoende lang is. De meeste kabels die door de constructeurs ter beschikking worden gesteld zijn ongeveer 6 meter lang. Dat is ruim voldoende om reglementair te parkeren en je auto op te laden.

Ja, een plug-in hybride wordt wettelijk beschouwd als een elektrisch voertuig en mag gebruikmaken van de voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen, mits je aan het opladen bent.

Het kan zijn dat een nieuw geplaatste laadpaal al werkt, maar dat de nodige signalisatie nog niet aanwezig is. In dit geval kan je de laadpaal al gebruiken, maar moet je ook voldoen aan het aangeduide parkeerregime en dus betalen in een betalende zone.

Bij een storing aan een laadpaal van Engie neem je best contact op via het nummer 0800 12 599. Voor de laadpalen van Allego kan je contact opnemen via het nummer 0800 78 192 of via vlaanderen@allego.eu.

Zorg ervoor dat je het referentienummer van de laadpaal bij de hand hebt. 

Nee, dat kan niet. Je kan je elektrische fiets enkel opladen aan een gewoon stopcontact. Laadpalen voor elektrische auto’s hebben een Mennekes-stopcontact en gebruiken een speciale stekker.

 

 

Thuislaadstations

Je kan een privaat laadpunt laten installeren aan je oprit of in je garage, op eigen kosten. Als je een bedrijfswagen hebt, komt je werkgever mogelijk tussen in de kosten. Er zijn verschillende leveranciers van laadpalen voor privaat gebruik bij wie je gratis een offerte kan aanvragen. Welke laadpaal voor jou geschikt is, hangt af van diverse aspecten, waaronder de gewenste laadsnelheid en interne elektriciteitsvoorziening.

Als je thuis een laadstation voor elektrische wagens installeert, kan je een belastingvermindering genieten voor de uitgaven die je daarvoor betaalt van 1 september 2021 tot en met 31 augustus 2024. De belastingvermindering varieert van 45 % naar 15 % van de uitgaven (tot een maximum van 1.500 euro), afhankelijk van het jaar van betaling van de uitgaven. 

Het gaat over uitgaven voor de aankoop in nieuwe staat van een laadstation, de plaatsing ervan en de keuring van de installatie. 

Het laadstation moet: 

  • in of in de onmiddellijke nabijheid van je woning geplaatst worden, en
  • een intelligent laadstation zijn: de laadtijd en het laadvermogen moeten door een energiebeheerssysteem gestuurd kunnen worden, en
  • enkel groene stroom gebruiken, engoedgekeurd zijn door een erkend keuringsorganisme. 

Meer informatie vind je hier. 

 

 

Bedrijven

Nee, de publieke laadpalen kunnen niet voorbehouden worden voor bedrijfsvoertuigen. De Vlaamse overheid voorziet vanuit het actieplan Clean Power for Transport wel regelmatig subsidies voor bedrijven om eigen laadinfrastructuur te installeren. Houd hun website in de gaten om op de hoogte te blijven van nieuwe oproepen. 

Ondernemingen die tussen 1 september 2021 en 31 augustus 2024 investeren in een publiek toegankelijk laadstation kunnen rekenen op een verhoogde kostenaftrek. De vermindering zal stelselmatig in de tijd worden afgebouwd. 

  • De laadinfrastructuur moet vrij toegankelijk zijn. Dit ofwel binnen of buiten de normale openingstijden. 

  • Voor investeringen tussen 1 september 2021 en 31 december 2022 geldt een aftrekpercentage van 200%. 

  • Voor investeringen tussen 1 januari 2023 en 31 augustus 2024 geldt een aftrekpercentage van 150%. 

Meer informatie vind je hier 

Ja, als je als organisatie of bedrijf op privédomein een laadpaal publiek toegankelijk maakt, dan ben je wettelijk verplicht deze laadpaal aan Fluvius te melden. Hier vind je het meldingsformulier terug.