Begeleiding aanvraag tegemoetkoming thuiszorg

​Wil je weten op welke tegemoetkomingen je bij toenemende zorgbehoefte recht hebt? Neem dan contact op met de thuiszorgcoördinator. Hij of zij helpt je bij je aanvraag voor onder andere een mantelzorgpremie, incontinentietoelage, zorgverzekering en inkomensgarantie ouderen. 

Voorwaarden

De voorwaarden zijn afhankelijk van je vraag. 

Procedure

  • Neem contact op met de thuiszorgcoördinator of de teamverantwoordelijke van het lokaal dienstencentrum. Dit kan telefonisch, via e-mail of in het lokaal dienstencentrum zelf.
  • De thuiszorgcoördinator komt bij voorkeur bij jou thuis langs. En bespreekt de verschillende tegemoetkomen waarop jij recht hebt. Hij of zij licht ook de voorwaarden en de procedures toe. Indien nodig vult de thuiszorgcoördinator met jou ook de (elektronische) documenten in.
  • De thuiszorgcoördinator volgt je aanvraag verder op. En is het aanspreekpunt voor alle betrokkenen. 

Meebrengen

De benodigdheden zijn afhankelijk van je vraag. Voorzie alvast je eID met pincode en een klever van de mutualiteit. Bekijk ook de checklist bij aanvraag THAB. 

Bedrag

​De dienstverlening is gratis!

Aandachtspunten

  • THAB staat voor tegemoetkoming voor zorgbehoevende ouderen met beperkte financiële middelen. Opgelet: een schenking, verkoop of erfenis gedurende de laatste tien jaar hebben een invloed op de tegemoetkoming.
    • Je huisarts ontvangt automatisch een medische vragenlijst.
    • De wachtperiode tot een effectieve beslissing kan enkele maanden oplopen. 
  • IVT staat voor een integratietegemoetkoming. Elke tweede dinsdag van de maand kun je voor vragen terecht bij Manu Heyse (FOD).
    • Je aanvraag voor de zorgverzekering verloopt via zorgkassen (mutualiteit, uitgezonderd de Vlaamse zorgkas) of gezinszorg (als je hiervan gebruik maakt). 

Bijkomende informatie

​Je vindt meer informatie op:

Contactinformatie

Meer info?

Contactformulier