Officiële documenten nu online beschikbaar

3
nov
2020

Vanaf nu kun je akten, attesten en uittreksels digitaal verkrijgen bij onze gemeente. Je hoeft dus in vele gevallen niet langer naar het gemeentehuis te komen om bijvoorbeeld een uittreksel strafregister te verkrijgen. 

Hoe doe je dat?  

  1. Je surft naar het document dat je zoekt op onze website. Bijv.: uittreksel strafregister.
  2. Je klikt op de knop 'Online aanvragen'.
  3. Je meldt je aan. (bv. met eID of itsme).
  4. Vervolledig het aanvraagformulier. 
  5. Je kunt het document onmiddellijk downloaden.

Moeite met itsme?

Heb je nog nooit gewerkt met Itsme en vind je het moeilijk om dit zelf te installeren? Bekijk hier hoe itsme in zijn werk gaat. Lukt het toch niet? Onze medewerkers van het onthaal, de dienstencentra en de bib helpen je graag verder.   

Moet ik aanmelden?

Je kunt je documenten ook aanvragen zonder aan te melden. Dan kun je ze helaas niet onmiddellijk digitaal ontvangen. 

Wil je een document voor iemand anders aanvragen? Dan meld je je eerst aan met je eigen gegevens. 

Welke documenten?

Je kunt heel wat documenten aanvragen. Om er maar enkele op te noemen: akte van geboorte, akte van huwelijk, akte van overlijden, attest van wettelijke samenwoning en uittreksel strafregister. Bekijk hier alle mogelijkheden.

De voordelen

Digitale aanvragen bieden heel wat voordelen:   

  • Je kunt dag en nacht documenten digitaal aanvragen.   
  • De documenten zitten meteen in je mailbox. Zo geef je ze snel door aan derden.   
  • Je spaart een verplaatsing uit naar het gemeentehuis. 
  • Je moet geen verlof nemen om naar het gemeentehuis te komen. 
  • De afgeleverde documenten zijn 100% rechtsgeldig. 

 

Meer info?

Contactformulier