De gemeenteraad heeft in vergadering van 19 december 2022 de retributies voor afgifte van administratieve stukken en het leveren van administratieve prestaties vastgesteld.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond
Toepasselijke regelgeving
Sedert 31 oktober 2022 is de gemeente Puurs-Sint-Amands, als pilootgemeente, aan de slag met het Vastgoedinformatieplatform (VIP). Vanaf 1 januari 2024 wordt het gebruik van het platform decretaal verplicht voor alle steden en gemeenten en vanaf 1 februari 2024 ook voor alle aanvragers.
De retributie die door de aanvrager zal dienen te worden betaald, zal bestaan uit deels de gemeentelijke retributie, deels uit een platformretributie bepaald door de Vlaamse Overheid.
De volledige retributie wordt geïnd door Athumi, zijnde het Vlaams Datanutsbedrijf (EVA van de Vlaamse overheid), waardoor onder andere artikel 7 van huidig retributiereglement dient aangepast te worden. Het gemeentelijk deel zal periodiek (maandelijks) worden doorgestort naar de gemeente. M.b.t. deze retributie dienen ook nieuwe vrijstellingen voorzien te worden in artikel 6 van dit reglement.
Een tweede aanpassing betreft de retributie op afgifte van een identiteitsbewijs aan niet-Belgische kinderen (-12 jaar).
Veel -12 jarigen beschikken over een kids-ID. Gezinnen hebben een kids-ID nodig om met hun kinderen te reizen binnen Europa of om Europa binnen te komen. Voor Belgische kinderen is deze ID al langer elektronisch, maar voor niet-Belgische kinderen ging het om een papieren kaart. Deze papieren kaartjes werden aangemaakt door de gemeente. Daarom werd er destijds geopteerd voor een extra bijdrage van 1 euro. De elektronische kids-ID voor niet-Belgische kinderen gaan vanaf 15 januari 2024 aangemaakt worden door de FOD Binnenlandse zaken. Daarom wordt voorgesteld om geen extra kosten meer aan te rekenen naar analogie met de elektronische kids-ID voor Belgische kinderen.
Een derde aanpassing betreft het toevoegen van dringende aanvragen identiteitsbewijzen van niet-Belgische kinderen: tarief FOD + 0 euro en het verwijderen van zeer dringende aanvragen van elektronische vreemdelingenkaarten aan niet-Belgen (twee werkdagen) tarief FOD + 1,5 euro wegens niet langer voorzien door de FOD.
Een vierde aanpassing betreft het weglaten van de leveringstermijnen daar deze regelmatig worden aangepast door de FOD Binnenlandse Zaken.
Een vijfde aanpassing betreft het toevoegen van super spoedprocedure < 18 jaar: tarief FOD + 0 euro en super spoedprocedure > of = 18 jaar: tarief FOD + 5 euro.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het retributiereglement voor afgifte van administratieve stukken en het leveren van administratieve prestaties opnieuw vast te stellen met ingang van 1 februari 2024.
De retributies zijn opgenomen in het meerjarenplan om aan de voorwaarden tot het bereiken van het financieel evenwicht te voldoen zoals bepaald in het Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Artikel 1: Opheffing
Het gemeenteraadsbesluit van 19 december 2022 van Puurs-Sint-Amands inzake de vaststelling van de retributies voor afgifte van administratieve stukken en het leveren van administratieve prestaties wordt opgeheven vanaf 1 februari 2024.
Artikel 2: Heffingstermijn - belastbaar feit
Voor een termijn van 1 februari 2024 tot en met 31 december 2025 worden gemeentelijke retributies gevestigd voor het afleveren van allerhande administratieve stukken en het leveren van administratieve prestaties door de gemeente.
Artikel 3: Definities
Onder volgend begrip wordt verstaan:
Artikel 4: Retributieplichtige
De retributie is verschuldigd door de natuurlijke of rechtspersoon die het administratief stuk of prestatie vraagt of aan wie het gevraagde stuk wordt uitgereikt.
Artikel 5: Tarieven
De retributies worden als volgt vastgesteld:
Op administratieve stukken:
5.1. Op afgifte van elektronische identiteitskaarten aan Belgen
5.2. Op afgifte van elektronische vreemdelingenkaarten aan niet-Belgen
5.3. Op afgifte van een kids-ID aan Belgische kinderen (-12 jaar)
5.4. Op afgifte van een identiteitsbewijs aan niet-Belgische kinderen (-12 jaar)
5.5. Op afgifte van paspoorten
5.6. Op afgifte van reistitels (voor vluchtelingen, staatlozen en vreemdelingen)
5.7. Op afgifte attest van immatriculatie:
5.8. Op afgifte van rijbewijzen
5.9. Op afgifte van trouwboekje:
5.10. Op afgifte van slachtbewijzen:
5.11. Bij afleveren van de vergunning tot wijziging voornaam:
Wanneer de gevraagde administratieve stukken per post dienen overgemaakt te worden, worden de verzendingskosten aan de retributie toegevoegd. Deze bijkomende kosten dienen bij de aanvraag te worden betaald.
Op administratieve prestaties:
5.12. Voor het maken van fotokopieën:
Een recto verso kopie wordt als twee kopieën beschouwd.
5.13. Het afleveren van een uittreksel uit de gemeentelijke inventaris van risicogronden:
5.14. Verstrekken van inlichtingen die gepaard gaan met:
5.15. Bij voltrekking van een huwelijk:
5.16. Bij afgifte van conformiteitsattest:
a. niet ongeschikt en/of onbewoonbaar verklaard is op datum van aanvraag,
b. bij controle minder dan 9 strafpunten behaalt, gemeenschappelijke delen inbegrepen;
Artikel 6: Vrijstellingen
§1. Van de retributies worden vrijgesteld:
§2: Van de retributies in het kader van het Vastgoedinformatieplatform (VIP)-decreet worden vrijgesteld:
Artikel 7: Wijze van inning
§1. De retributies moeten contant betaald worden bij de aanvraag of uiterlijk bij het afleveren van de stukken of het leveren van de administratieve prestaties.
§2. M.b.t. de retributies die geheven worden in het kader van het Vastgoedinformatieplatform (VIP)-decreet, staat Athumi in voor de inning van deze retributies en dit conform artikel 21 van het Vastgoedinformatieplatform (VIP)-decreet via het Vastgoedinformatieplatform (VIP) in naam en voor rekening van de gemeente. Deze retributies worden periodiek (maandelijks) integraal doorgestort aan de gemeente voor alle aangevraagde producten.
Artikel 8: Invordering
Bij gebrek aan betaling in der minne, zal de retributie burgerrechtelijk ingevorderd worden voor wat betreft het betwiste gedeelte. De invordering van het niet-betwist gedeelte zal door middel van een dwangbevel, voorzien in artikel 177 van het decreet over het lokaal bestuur, geschieden.
Artikel 9: Inwerkingtreding en bekendmaking
Dit retributiereglement werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 29 januari 2024, treedt in voege op 1 februari 2024 en wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
De bekendmaking van dit reglement wordt aan de toezichthoudende overheid ter kennis gebracht overeenkomstig artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.