De gemeenteraad heeft in vergadering van 4 mei 2020 het retributiereglement m.b.t. het gebruik van de openbare bibliotheek goedgekeurd voor het grondgebied van Puurs-Sint-Amands. het is noodzakelijk dit reglement aan te passen (zie verder).
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond
Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 40 en 41 en artikel 177;
De omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit;
De gemeenteraad van 4 mei 2020 keurde het retributiereglement m.b.t. het gebruik van de openbare bibliotheek goed.
Volgende zaken wijzigen in het retributiereglement, ofwel omwille van bepalingen in de nieuwe software, ofwel uit ervaringen uit het verleden.
Tarief voor een lidmaatschap van een houder van een geldige vrijetijdspas: in Wise is het niet meer mogelijk om onderscheid te maken tussen inwoners en niet-inwoners voor deze categorie (leners met vrijetijdspas).
Extra onderdelen bij 'overige tarieven' werden aangevuld:
De procedure met betrekking tot herinneringen en administratieve kosten bij het overschrijden van de inlevertermijn werd aangepast volgens mogelijkheden/beperkingen binnen Wise (de procedure rond aanmaningen die hier op volgt blijft behouden).
Procedure in Brocade
1e herinnering |
automatische mail |
gratis |
2e herinnering + blokkeren + administratieve kost |
automatische mail / brief indien geen geldig e-mailadres |
|
3e herinnering + administratieve kost |
automatische mail / brief indien geen geldig e-mailadres |
|
Procedure in Wise
1e herinnering |
|
gratis |
2e herinnering |
Mail of brief |
gratis |
3e herinnering + administratieve kost + blokkeren |
Brief |
De vrijstellingen m.b.t. het tarief lidmaatschap en administratieve kosten werd uitgebreid naar:
Bepalingen rond uitleningen met het gastlidmaatschap: de huidige parameters in Brocade (10 materialen per jaar gratis te ontlenen) kunnen niet worden overgenomen in Wise. Voor deze leners passen we de beperking anders toe, namelijk maximaal 2 materialen tegelijkertijd te ontlenen. Uiteraard worden de zelfde parameters in de bib van Bornem toegepast. De voorwaarden om gebruik te maken van het gastlidmaatschap blijven ongewijzigd.
De vaststelling van de tarieven wordt gedelegeerd aan het college van burgemeester en schepenen overeenkomstig artikel 9 van dit reglement.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd dit retributiereglement goed te keuren.
De retributies zijn opgenomen in het meerjarenplan om aan de voorwaarden tot het bereiken van het financieel evenwicht te voldoen zoals bepaald in het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Enig artikel: De gemeenteraad keurt onderstaand retributiereglement m.b.t. het gebruik van de bibliotheek goed:
Artikel 1: Opheffing
Het raadsbesluit van 4 mei 2020 van Puurs-Sint-Amands inzake de vaststelling van de retributies voor het gebruik van de openbare bibliotheek voor een termijn van 1 juli 2020 tot en met 31 december 2025 wordt opgeheven vanaf 6 oktober 2021.
Artikel 2: Definities
Klaskaart: bibliotheekkaart waarmee leerkrachten van scholen uit Puurs-Sint-Amands materialen kunnen ontlenen. De klaskaart kan enkel gebruikt worden tijdens het schooljaar.
Leerlingenkaart: bibliotheekkaart waarmee leerlingen van scholen uit Puurs-Sint-Amands materialen kunnen ontlenen tijdens klasuitleningen. De leerlingenkaart kan enkel gebruikt worden tijdens het schooljaar.
Lidmaatschap: een lidmaatschap geeft een gebruiker recht om materialen van de bibliotheek uit te lenen.
Lener: persoon of instelling/vereniging/organisatie met een geldig lidmaatschap van de bibliotheek.
Gebruiker: persoon die gebruik maakt van de faciliteiten van de bibliotheek, zonder noodzakelijk lener te zijn.
Vrijetijdspas: een vrijetijdspas biedt houders 12 maanden korting op voorstellingen, cursussen en films van cc Binder, alsook een korting op hun lidmaatschap bij de bibliotheek. De kost en andere bepalingen van de vrijetijdspas zijn vastgelegd in het retributiereglement voor het podiumaanbod.
Gastlidmaatschap: als onderdeel van een samenwerking tussen de bibliotheken van Puurs-Sint-Amands en Bornem kunnen leden met geldig lidmaatschap bij de bibliotheek van Bornem terecht in de bibliotheek van Puurs-Sint-Amands om, maximaal 2 materialen tegelijkertijd te ontlenen; leden van de bibliotheek van Puurs-Sint-Amands kunnen eveneens maximaal 2 materialen tegelijkertijd ontlenen in de bibliotheek van Bornem.
Instellingen/verenigingen/organisaties: Feitelijke verenigingen en vzw's (ongeacht hun aard/doel(groep)), zorginstellingen, educatieve organisaties, kinderopvang, woon-zorgcentra,... met hoofdzetel of duidelijk aantoonbare werking op grondgebied Puurs-Sint-Amands.
Artikel 3: Heffingstermijn - belastbaar feitVoor een termijn van 6 oktober 2021 tot en met 31 december 2025, wordt een gemeentelijke retributie gevestigd voor het gebruik van de openbare bibliotheek met de bijhorende materialen.
Artikel 4: Retributieplichtige
De retributie is verschuldigd door de lener, de gebruiker of, indien hij minderjarig is, door de voor hem verantwoordelijke persoon.
Artikel 5: Tarieven
De retributies worden als volgt vastgesteld:
5.1.Lidmaatschap:
|
Inwoner / Instellingen -verenigingen - organisaties Puurs-Sint-Amands |
inwoner / Instellingen -verenigingen - organisaties niet-Puurs-Sint-Amands |
Jeugd lidmaatschap |
gratis |
gratis |
18+ lidmaatschap |
|
|
18+ lidmaatschap met vrijetijdspas |
|
|
5.2. Overige tarieven
Duplicaat lenerspas |
|
EID (elektronische identiteitskaart) als lenerspas |
gratis |
Reserveringskosten materialen uit bibliotheek Puurs-Sint-Amands |
|
Reserveringskosten materialen uit een andere bibliotheek |
|
Vergoeding verloren en beschadigde materialen |
Vervangwaarde van de materialen |
Waarborg lidmaatschap tijdelijke woonplaats |
|
Printen en kopiëren A4 |
|
Printen en kopiëren A3 |
|
Vervanging kaart e-boek |
|
Verkoop afgevoerde materialen – games |
|
Verkoop afgevoerd materialen – overige |
|
Verkoop afgevoerd materialen – gadgets & bordspellen |
Restwaarde van het materiaal |
5.3. Administratieve kosten:
Vanuit de bibliotheek wordt onderstaande procedure doorlopen bij het overschrijden van de inleverdatum:
1e herinnering |
|
gratis |
2e herinnering |
Mail of brief |
gratis |
3e herinnering + administratieve kost + blokkeren |
Brief |
5.4. Aanmaningen
Het gemeentelijk retributiereglement voor administratiekosten voor het verzenden van aangetekende zendingen en minnelijke invorderingen zoals vastgelegd op de gemeenteraad van 4 februari 2019 is van toepassing nadat de procedure 5.3 is doorlopen.
Artikel 6: Vrijstelling
M.b.t. artikel 5.1 het tarief van het lidmaatschap worden vrijgesteld:
M.b.t. artikel 5.3 administratieve kosten worden vrijgesteld:
Artikel 7: Vermindering
Sociaal tarief
Er kan een sociaal tarief toegekend worden met een basiskorting van 50% op de kostprijs van de activiteit. Na een sociaal onderzoek kan het bijzonder comité voor de sociale dienst (BCSD) van het OCMW aan bepaalde personen een hoger percentage toekennen. Deze beslissing wordt kenbaar gemaakt aan zowel de betrokken perso(o)n(en) als aan de afdeling Beleven (bibliotheek), die zorgt voor de toekenning van dit tarief.
Artikel 8: Wijze van inning
De retributie dient contant, digitaal of met bankcontact betaald te worden. De retributies die niet onmiddellijk betaald worden, zullen geïnd worden door middel van een factuur.
Artikel 9: Delegatie naar CBS
Het college van burgemeester en schepenen wordt gemachtigd de tarieven van deze retributies gedurende de duur van dit besluit vast te stellen.
Artikel 10: Invordering
Bij gebrek aan betaling in der minne, zal de retributie burgerrechtelijk ingevorderd worden voor wat betreft het betwiste gedeelte. De invordering van het niet-betwist gedeelte zal door middel van een dwangbevel, voorzien in artikel 177 van het Decreet over het lokaal bestuur, geschieden.
Artikel 11: Inwerkingtreding en bekendmaking
Dit reglement werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 6 september 2021, treedt in voege op 6 oktober 2021 en wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
De bekendmaking van dit reglement wordt aan de toezichthoudende overheid ter kennis gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.