Dank je wel, HRM-dienst!

Wist je dat onze gemeente, het OCMW en Zorgbedrijf Klein-Brabant samen zo’n vijfhonderd medewerkers tellen? Dat betekent werk aan de winkel voor onze HRM-dienst die alle personeelszaken regelt. HRM-medewerkers Jessy Laureys (35) en Kathy Winckelmans (49) geven een inkijk.
Wat doet een HRM-dienst zoal?
Jessy: “We zorgen dat medewerkers tijdig hun loon krijgen, begeleiden in- en uitdiensttredingen, volgen de HRM-wetgeving op, hebben vakbondsoverleg, bieden vormingen aan, hebben contacten met arbeidsgeneesheren, … En voor medewerkers zijn we natuurlijk hét aanspreekpunt voor persoonlijke vragen over personeelszaken.”
Een belangrijke taak is ook de aanwerving van nieuwe medewerkers. Hoe pakken jullie dat aan?
Kathy: “Alles begint bij het uitschrijven van een aantrekkelijke vacature die we dan zo breed mogelijk verspreiden. Dat doen we op onze eigen gemeentelijke kanalen zoals de website en sociale media. Veel vacatures publiceren we ook via externe kanalen zoals jobsites en de regionale krant Publi.”
“In onze woonzorgcentra organiseren we ‘jobdates’ waarbij kandidaten kunnen babbelen met medewerkers én bewoners.”
Krijgen jullie veel respons op vacatures of wordt het moeilijker om kandidaten aan te trekken?
Kathy: “Ik doe dit nu al tien jaar en zie zeker een verschil tegenover vroeger. Zonder veel moeite te doen, stroomden de sollicitaties toen binnen. Uitzonderlijk valt dat nu nog eens voor, bijvoorbeeld bij een administratieve functie. Maar zoeken we collega’s voor onze technische dienst of woonzorgcentra? Dan is de respons vaak maar laag.”
Ook jullie voelen dus de ‘war for talent’. Hoe spelen jullie daarop in?
Jessy: “We proberen kandidaten naar de werkvloer te halen zodat ze zien waar ze terecht zouden komen. Zo organiseren we in onze woonzorgcentra ‘jobdates’ waarbij kandidaten kunnen babbelen met medewerkers én bewoners. Ook op onze technische dienst organiseren we infomomenten zodat kandidaten ons magazijn, wagenpark en werkmateriaal kunnen bewonderen.”
Kathy: “We trekken ook veel meer dan vroeger naar buiten om ons als werkgever in de kijker te zetten. Zo deelden we flyers uit op de avondmarkt en Pukema. In het najaar hadden we ook een stand op een grote jobbeurs in Mechelen.”
“We motiveren medewerkers om met de fiets te komen en bieden daarom fietsleasing aan.”
Waarom is werken voor een lokaal bestuur aantrekkelijk?
Jessy: “Iedereen is welkom, maar we merken dat we vooral mensen uit de eigen regio aantrekken. Dicht bij huis werken bespaart heel wat fileleed en tijdverlies. Ook het aantal vakantiedagen valt bij velen in de smaak. En we gaan mee met de tijd: als de functie het toelaat, mogen collega’s werken volgens flexibele werktijden én regelmatig van thuis uit. Dat maakt een goede work-lifebalance mogelijk.”
Hebben jullie nog troeven in petto?
Kathy: “Met het project #GezondeMedewerkers zetten we in op het welzijn van onze personeelsleden met bijvoorbeeld fruit, soep en sportactiviteiten. We motiveren medewerkers ook om met de fiets te komen en bieden daarom fietsleasing aan. En we hechten veel belang aan ergonomie, zo staat ons nieuwe gemeentehuis vol met zit-stabureaus.”
Vacatures Wil jij ook bij ons aan de slag? Ontdek je mogelijkheden. |
PSSST Mis geen enkel nieuwtje over Puurs-Sint-Amands
Hoe wij omgaan met jouw persoonsgegevens lees je in onze privacyverklaring.