Elektronische verblijfskaart niet-Belgen
De elektronische vreemdelingenkaart vervangt de papieren
verblijfsvergunning van zowel EU-burgers als niet-EU-burgers. Zo krijgen
ook niet-Belgen toegang tot toepassingen van e-government en kunnen ook
zij documenten elektronisch ondertekenen.
Voorwaarden
Zowel EU-burgers als niet-EU-burgers ouder dan 12 jaar kunnen een elektronische vreemdelingenkaart aanvragen. Er zijn 9 types vreemdelingenkaarten (opent in nieuw venster):
- elektronische A kaart: bewijs van inschrijving in het Vreemdelingenregister voor derdelanders - beperkte duur
- elektronische B kaart: bewijs van Inschrijving in het Vreemdelingenregister voor derdelanders - onbeperkte duur
- elektronische C kaart: verblijfskaart voor gevestigde vreemdeling of voor Zwitser met (duurzaam) verblijf
- elektronische D kaart: verblijfsvergunning voor langdurig ingezetene
- elektronische E kaart: verklaring van inschrijving voor EU-burgers met verblijf van meer dan 3 maanden
- elektronische E+ kaart: verblijfskaart voor EU-burgers met duurzaam verblijf
- elektronische F kaart: verblijfskaart van familielid van EU-burger of Belg - procedure gezinshereniging
- elektronische F+ kaart: duurzaam verblijfskaart voor derdelands familielid van EU-burger of Belg
- elektronische H kaart: Europese blauwe kaart voor hoogopgeleide werknemer
- elektronische M kaart: begunstigde van het terugtrekkingsakkoord voor Britse onderdanen en hun familieleden
- elektronische N kaart: begunstigde van het terugtrekkingsakkoord die grensarbeider zijn
De pasfoto die u meebrengt mag maximaal 6 maanden oud zijn en moet voldoen aan de normen opgelegd door de International Civil Aviation Organization (I.C.A.O).
Het is belangrijk dat uw gezicht goed zichtbaar is. U moet recht in de
lens kijken met een neutrale gezichtsuitdrukking (mond gesloten, geen
glimlach).
Procedure
De procedure tot het bekomen van een machtiging tot verblijf en bijgevolg tot het bekomen van een verblijfskaart is verschillend naargelang de nationaliteit en het doel van verblijf.
- U kunt uw elektronische vreemdelingenkaart aanvragen bij uw gemeentebestuur.
- Een
drietal weken na de aanvraag zult u de pin- en pukcode ontvangen waarna
u de elektronische vreemdelingenkaart kunt ophalen. Neem de codes mee
om uw kaart te activeren.
Meebrengen
uw huidige verblijfskaart of het attest van verlies of diefstal van deze kaart
- een recente kleurenpasfoto (maximaal 6 maanden oud) die voldoet aan de voorwaarden voor pasfoto's (PDF bestand opent in nieuw venster)
- bij de activering van de kaart: de brief met uw pincode en pukcode
Regelgeving
De afgifte van kaarten aan vreemdelingen wordt geregeld door:
- de Europese Verordening (EG) nr. 1030/2002 van de Raad van 13 juni 2002 betreffende de invoering van een uniform model voor verblijfstitels van onderdanen van derde landen
- de vreemdelingenwet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen
- de wet van 19 juli 1991 betreffende de bevolkingsregisters en de identiteitskaarten;
- de
wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de
natuurlijke personen en door de uitvoeringsbesluiten van deze wetten.
Contactinformatie
Oud-gemeentehuis & sociaal huis Sint-Amands (op afspraak)
Sint-Amands
Livien Van der Looystraat 10
2890 Puurs-Sint-AmandsOpeningsuren
- Vandaag gesloten
- Morgen open van 16:00 tot 19:00
Gemeentehuis Puurs (op afspraak)
Puurs
Hoogstraat 29
2870 Puurs-Sint-AmandsOpeningsuren
- Vandaag open van 09:00 tot 12:00, van 13:30 tot 19:00
- Morgen open van 09:00 tot 12:00