Huisnummers

Een apart huisnummer moet zichtbaar aangebracht worden naast elke deur of andere uitgang naar de openbare weg toe van ieder gebouw dat bewoond is of bewoond kan worden, tenzij  het een tweede uitgang betreft en de eerste uitgang al is genummerd. 

Een huisnummer kan alleen toegekend worden door de gemeente. 

Garages, hangars, schuren en andere bijgebouwen horen bij het hoofdgebouw en krijgen geen huisnummer.  Zijn er verschillende wooneenheden in 1 gebouw, bijvoorbeeld appartementen? Dan is een appartements- of busnummer voor elk appartement verplicht.​

Heb je vragen rond je huisnummer? Dan kan je terecht bij de dienst Burgerzaken. 
Bij een nieuwe woning of bij een verbouwing wordt er automatisch een nieuw huisnummer (indien nodig) toegekend door de dienst omgeving. 

Waarom is een correct nummer belangrijk?

Een correct, zichtbaar nummer is belangrijk voor:

  • een juiste inschrijving in het bevolkingsregister
  • de hulpdiensten
  • de aansluiting van je nutsvoorzieningen (internet, elektriciteit, water…)
  • het ontvangen van je post
  • de aanvraag van keuringen (energieprestatiecertificaat of EPC, elektriciteit, …

    Procedure

    • ​Neem voor vragen of onduidelijkheden contact op met de dienst Burgerzaken via het ​webformulier of maak een afspraak bij de dienst burgerzaken. ​
    • Heb je een officieel document nodig waar je huisnummer in wordt bevestigd, vraag dan een uittreksel uit het bevolkingsregister aan.

    Contactinformatie