Contactonderzoek bij COVID-19

13
mei
2020

Om te vermijden dat COVID-19 zich opnieuw snel verspreidt onder de bevolking, voeren we contactonderzoek uit.

Als iemand ziek wordt door het virus dat COVID-19 veroorzaakt, vragen we aan die zieke persoon met wie hij contact heeft gehad. We bellen of bezoeken dan die contactpersonen. We geven advies over wat ze moeten doen om te vermijden dat ze op hun beurt andere mensen in hun omgeving ziek maken. Hoe meer besmettingen we op die manier kunnen vermijden, hoe beter.

Met contactonderzoek proberen we dus samen te verhinderen dat het coronavirus opnieuw opflakkert.

Hoe kan je echte oproepen onderscheiden van frauduleuze telefoontjes?

  • Kijk naar het telefoonnummer dat je opbelt. De contactonderzoekers gebruiken altijd hetzelfde vaste nummer: 02 214 19 19. Als je opgebeld wordt door een ander nummer, dan is dat niet het contactonderzoek.
  • Je kan ook sms-berichten ontvangen, die komen van het nummer 8811. Sms'en doen we alleen om je een code te sturen die je aan de huisarts moet tonen voor een "PCR-test" die COVID-19 opspoort. We sturen geen sms'en met weblinks of andere info.
  • Je kan best beide nummers nu al in je telefoon opslaan onder de naam 'corona-contactonderzoek'. Dan herken je het nummer meteen wanneer je opgebeld zou worden.
  • Soms sturen we ook een e-mail, maar dat is alleen om een quarantaine-attest te bezorgen. We sturen geen e-mails met weblinks of andere info.
  • Contactonderzoekers stellen geen vragen over financiële gegevens. Men zal nooit vragen naar iemands bankgegevens of tijdstippen waarop hij wel of niet thuis is.

Meer lezen

Vind je de vragen raar en herken je het telefoonnummer niet, hang dan gewoon op. Denk je te maken te hebben met bedriegers met malafide intenties? Meld dat aan de politie.

 

Meer info?

Contactformulier