Nieuwe mobiliteit maakt Sint-Amands klaar voor de toekomst

9
mei
2023
Infomoment aanpassingen verkeerscirculatie SA centrum (1)

Het masterplan Echo’s van de Schelde moet van Sint-Amands een woonkern maken waar ontmoeting en beleving centraal staan. Het plan telt heel wat deelprojecten maar mobiliteit staat bovenaan de lijst. En dat doen we met een aangepast circulatieplan, extra laadpalen voor elektrische wagens én deelwagens. De Lijn past haar aanbod buslijnen aan om Sint-Amands beter te ontsluiten via het openbaar vervoer.

De Samendenkers

Afgelopen jaren boden we de inwoners, belanghebbenden en geïnteresseerden de kans om samen na te denken over de toekomst van de woonkern Sint-Amands. Via verschillende inspraakmomenten kwamen thema’s als kernvernieuwing, toerisme, zorg, dienstverlening, handel en landbouw en nog meer aan bod. Ook mobiliteit kreeg heel wat aandacht. Op basis van al deze vragen, bezorgdheden én suggesties tekenden experten en architecten het masterplan Echo’s van de Schelde. En ze sleutelden aan het plan tot het goed voelde voor de meeste inwoners en belanghebbenden. Want samen nadenken levert nu eenmaal een beter resultaat op.

Mobiliteit in 2023

Het nieuwe verkeerscirculatieplan voor Sint-Amands is uitgetekend op basis van deze kernvisie:

  • Zoveel mogelijk doorgaand verkeer uit de kern weren om het leefbaar en veilig te houden voor de inwoners.
  • Autoverkeer minderen en inwoners stimuleren om vaker de fiets te nemen.
  • Sint-Amands zo goed mogelijk ontsluiten via openbaar vervoer.
  • Extra laadpalen voor elektrische wagens in de dorpskern voorzien.
  • Introduceren van een deelwagensysteem.

In januari 2023 stelden we de eerste versie van het nieuwe circulatieplan voor. Er kwamen heel wat reacties en bezorgdheden, uit heel veel verschillende richtingen. Samen nadenken blijft belangrijk. Daarom gaven we de opdracht tot een extra studie en bekeken experten opnieuw de situatie vanuit alle standpunten. Een nieuw plan ligt nu op tafel. Zo maken we onze woonkernen niet alleen veiliger maar ook meer leefbaar én klaar voor de toekomst.

Aangepaste verkeerscirculatie

Door de verkeerscirculatie aan te passen, willen we zoveel mogelijk doorgaand verkeer weren uit het centrum. Zo houden we het daar veilig en leefbaar voor de inwoners. Na de infomarkt in januari 2023 bestelden we een extra verkeersstudie. De resultaten hiervan werden naast de bezorgdheden van de inwoners gelegd. Op basis hiervan werd een nieuw plan uitgewerkt. Door twee kruispunten aan te passen en her aan te leggen, willen we het doorgaand verkeer stimuleren om rond te woonkern te rijden en niet meer door het centrum.

Wat verandert er nu exact?
  • De Heidestraat blijft voortaan enkel richting tot aan het kruispunt met de Pastoor Van Kerckhovenwijk.
  • De Heidestraat tussen Pastoor Van Kerckhovenwijk en Jan Van Droogenbroeckstraat wordt terug dubbelrichting.
  • Heikant - tussen de Jan Van Droogenbroeckstraat en Hemelrijken - wordt terug dubbelrichting. De heraanleg van het kruispunt Heikant en Hemelrijken voeren we uit in de zomervakantie. De dubbelrichting voeren we al opnieuw in vóór de start van de nieuwe situatie.
  • De Emile Verhaerenstraat blijft enkelrichting richting centrum. Het kruispunt van de Emile Verhaerenstraat en de Halvemaanstraat wordt zodanig heraangelegd dat we het doorgaand verkeer ontraden om het centrum van Sint-Amands in te rijden. Ook de scherpe bocht in de Emile Verhaerenstraat wordt veiliger heraangelegd. Deze werken staan in augustus op de planning.

Fietszone

De fiets is voor vele inwoners steeds meer het perfecte vervoersmiddel om zich in het dorp te verplaatsen, voor korte verplaatsingen én woon-werkverkeer. Dat kunnen we alleen maar toejuichen én stimuleren. Daarom is het belangrijk om de fietsers meer veiligheid te bieden. Dat doen we door fietsers echt voorrang te geven in een aantal straten. Deze straten richten we dan ook in als fietszone.

Fietsers in Sint-Amands

In een fietszone mag je maximaal dertig kilometer per uur rijden en is het verboden om fietsers in te halen.

Vanaf zaterdag 8 juli behoren deze straten tot de fietszone: Dam, Hekkestraat, Borgstraat, Livien Van der Looystraat, Romain Steppestraat, Oude Kerkstraat, Kaai, Jan Van Droogenbroeckstraat, Kerkhofdries, Emmanuel Rollierstraat, een deel van de Buisstraat, deel van de Emile Verhaerenstraat en een deel van de Stenenmolenlaan.

Overzichtsplan fietszone Sint-Amands

Bij de start zullen inwoners via de route2school-app feedback kunnen geven over de inrichting van de fietszone. Zo kunnen er hier en daar nog lichte aanpassingen gebeuren om de verkeerssituatie nog veiliger te maken.

Sint-Amands, een knooppunt van buslijnen

Vanaf 1 juli past De Lijn ook enkele busverbindingen aan om de bereikbaarheid te versterken en de aansluiting op de treinen in Puurs te verbeteren. Zo komen er drie nieuwe lijnen bij voor Sint-Amands. Deze nieuwe lijnen vormen combinaties van de huidige lijnen 98, 252, 253 en 257.

  • Lijn 25: een directe lijn Puurs - Hingene – Bornem - Sint-Amands.
  • Lijn 26: een directe en snelle verbinding tussen Puurs en Sint-Amands, door Oppuurs - gedurende de hele dag en niet enkel tijdens de spitsuren. Dit zorgt voor een betere aansluiting op de treinen en bussen in Puurs en Sint-Amands.
  • Lijn 27: een directe lijn Dendermonde- Baasrode - Sint-Amands.
  • Lijn 89: een extra verbinding Puurs station – Breendonk. Deze lijn rijdt over Tisselt en Hombeek naar Mechelen.

Daarnaast blijft de Flexbus, in de nieuwe dienstregeling, verder rijden.

Vanaf begin juni kunnen reizigers bekijken waar ze kunnen op- en afstappen en wanneer de bus aan de halte komt via www.delijn.be.

Extra laadpalen

Eind maart plaatsten we twee publieke laadpalen extra in Sint-Amands: eentje op de hoek van de Borgstraat en de Livien Van der Looystraat en eentje in de Oude Kerkstraat. Momenteel moeten deze nog aangesloten worden door Fluvius. Daarnaast komen er dit jaar nog palen bij in de Marthe Massinstraat en op de parking aan het oud-gemeentehuis en sociaal-huis Sint-Amands. 

In heel de gemeente kwamen er in maart in totaal acht laadpalen bij. We streven ernaar om dit jaar het aantal publieke laadpalen te verdubbelen. Zo komen we op ongeveer 42 laadpunten met een verschillende capaciteit.

Bekijk hier het overzicht van bestaande en toekomstige laadpunten in Sint-Amands.

Meer info?

Contactformulier