Pin- en puk code

​​​​​​​​​​Een elektronisch identiteitsdocument bevat volgende codes:

  • een pukcode om de identiteitskaart te activeren
  • een pincode om de kaart te gebruiken voor elektronische toepassingen vb: my pension, my minfin, my career, my belgium, tax on web.

Wil je een andere pincode? Wijzig de pincode dan wanneer je het identiteitsdocument gaat afhalen. Kies een code die jij goed onthoudt, maar die anderen niet makkelijk raden. Bewaar de code op een veilige plaats, ver weg van je identiteitsdocument.  

Moet je de pincode ingeven? Dan krijg je drie pogingen. Ben je de code vergeten? Is je kaart geblokkeerd? Heb je nog wel de pukcode in je bezit, dan kan je je pincode direct laten resetten bij de dienst burgerzaken. Anders vraag je een nieuwe pukcode aan.


Procedure

Je kan een nieuwe pin- en pukcode aanvragen door:

  • te surfen naar my.belgium.be en vraag aan de hand van je rijksregisternummer een nieuwe pin- en pukcode
  • of maak een afspraak  bij de dienst Burgerzaken en vraag daar je nieuwe codes aan

Uiterlijk 1 week na jouw aanvraag zullen de nieuwe codes toekomen in je gemeente.

Je ontvangt een e-mail van de gemeente dat de codes zijn binnengekomen.
Maak een afspraak om je pincode te activeren bij onze medewerker.
Eens de nieuwe code beschikbaar is bij het gemeentebestuur, hebt u twee maanden tijd om ze af te halen, langer dan dat mag ze niet worden bewaard. Haalt u ze niet tijdig af, dan moet u uw pukcode opnieuw aanvragen.

Indien je recent bent verhuisd, is het mogelijk dat jouw codes toekomen in je vorige gemeente.


Meebrengen

Je eID

Aandachtspunten

​Is de termijn van 1 week voor het aanvragen van nieuwe codes te lang, dan zijn er nog enkele andere alternatieven/digitale sleutels, om alsnog toegang te krijgen tot de onlinediensten van de overheid. 

Contactinformatie