Richtlijnen wielerwedstrijden

​Deze fiche biedt een overzicht van de standaardrichtlijnen voor een wielerwedstrijd op het grondgebied van Klein-Brabant. 

Terminologie
  • Wielerwedstrijd: vergunde manifestatie met rijwielen in competitief verband met meerdere deelnemers, een tijdsopname en/of een klassement. Opmerking: deze regelgeving is ook van toepassing op wedstrijden waar een gedeelte met de fiets gereden wordt (zoals dua- en triatlons), zelfs indien deze wedstrijden niet plaatsvinden op de openbare weg.
  • Alle-terrein wedstrijd: wielerwedstrijd die hoofdzakelijk georganiseerd wordt op onverharde wegen en die slechts deels of niet op de openbare weg plaatsvindt.
  • Wielerwedstrijd op gesloten omloop: wielerwedstrijd waarbij het parcours volledig is afgesloten voor verkeer. Alle wielerwedstrijden uitsluitend verreden op een omloop van minder dan 3km, zijn wielerwedstrijden op een gesloten omloop.
  • Wielerwedstrijd op open omloop: wielerwedstrijd waarbij het parcours afgesloten is voor het verkeer, vanaf het naderen van het openingsvoertuig van de wedstrijdkaravaan tot na de passage van het sluitingsvoertuig van de wedstrijdkaravaan.
  • Wielerwedstrijd in lijn: wielerwedstrijd op open omloop, waarbij één of meerdere trajecten van minimum 20km worden afgelegd.
  • Referentieburgemeester: burgemeester van de gemeente van de aankomst van de wedstrijd, of van de start van de wedstrijd, wanneer de aankomst in het buitenland ligt, of waar de wedstrijd het Belgisch grondgebied binnen komt, indien noch de start of aankomst plaatsvinden in België.
  • Vertrekzone en aankomstzone: geografische omschrijvingen, bepaald door de bevoegde overheid, waarbinnen specifieke maatregelen van toepassing zijn. De aankomstzone moet gelegen zijn op een rijbaan in rechte lijn van tenminste 5m breedte en 200m lengte, waarvan ten minste 150m voor en 50m achter de aankomstlijn. Aan weerzijden van de rijbaan dient over deze minimale lengte een afsluiting voorzien te worden. Deze afstand dient gevrijwaard te zijn van hindernissen en obstakels. Deze bepaling is niet van toepassing bij alle-terreinwedstrijden.
  • Afleidingstraject: traject waarop geaccrediteerde motorvoertuigen, in voorkomend geval, moeten afwijken van het voorziene parcours, dat deelnemende renners zelf wel blijven volgen.
  • Bevoorradingszone: geografische zone, langs de rand van het parcours, waar specifieke maatregelen van toepassing kunnen zijn, zoals een parkeerverbod, de aanwezigheid van medewerkers op de rijbaan of verboden toegang voor het publiek. 
  • Wegwerpzone: geografische zone, langs de rand van het parcours, waar specifieke maatregelen van toepassing kunnen zijn. Enkel in deze zone mag door de deelnemende renners afval worden weggeworpen. In deze zone is de organisator verantwoordelijk voor het inzamelen van dit afval.
Timing van de aanvraag en het afleveren van een vergunning

D = dag van de wielerwedstrijd
  • D - 14 weken: [Organisatie] Deadline aanvraag.
  • D - 12 weken: [Burgemeester] Ontvankelijkheid van de aanvraag nagaan, aanvraag toelating wegbeheerder bij gebruik gewestwegen (in geval van gebruik van een gewestweg of passage aan een kruispunt met een gewestweg), aanvraag advies Provinciale Commissie Dringende Geneeskundige Hulpverlening.
  • D - 8 weken: [Organisatie] Bewijs verzekering, [PC DGH] Advies, [Wegbeheerder] Antwoord gebruik gewestweg (indien geen antwoord binnen die termijn, wordt het gebruik van de gewestweg geacht toegelaten te zijn).
  • D - 6 weken: [Burgemeester] Beslissing van het CBS (onder voorwaarden).
  • D - 4 weken: [Burgemeester] Coördinatievergadering (enkel voor wielerwedstrijden in lijn).
Inhoud van de aanvraag

Bovenop de informatie in het evenementenloket van de betrokken gemeente, dient volgende bijkomende inhoud te worden toegevoegd aan de aanvraag. De inhoud van deze bijkomende informatie verschilt naar gelang het type wedstrijd. 

Voor geen alle-terrein wedstrijden:
  • Identiteit van de organisator, de koersdirecteur en/of de veiligheidscoördinator;
    Opgelet: bij wedstrijden in lijn dienen de functies van koersdirecteur en veiligheidscoördinator door verschillende personen te worden uitgeoefend. Voor de andere wedstrijden kan dit dezelfde persoon zijn.
  • Aard van de wedstrijd;
  • Categorie van deelnemende renners voor wie de wedstrijd is voorbehouden2;
  • Maximaal aantal deelnemers aan de wedstrijd;
  • Volledige parcours van de wedstrijd, met inbegrip van de zones en een lijst van kruispunten;
  • Kenmerken van het parcours;
  • Tijdschema voor het verloop van de wedstrijd;
  • Toelating tot het gebruik van de terreinen van het niet-openbaar domein;
  • Eventuele aanwezigheid van een publiciteitskaravaan en de omvang ervan;
  • Aantal voertuigen waarvoor de koersdirecteur voornemens is volg- en doorgangsbewijzen af te leveren.
Voor alle-terrein wedstrijden:
  • Identiteit van de organisator, de koersdirecteur en/of de veiligheidscoördinator;
    Opgelet: bij wedstrijden in lijn dienen de functies van koersdirecteur en veiligheidscoördinator door verschillende personen te worden uitgeoefend. Voor de andere wedstrijden kan dit dezelfde persoon zijn.
  • Aard van de wedstrijd;
  • Categorie van deelnemende renners voor wie de wedstrijd is voorbehouden2;
  • Maximaal aantal deelnemers aan de wedstrijd;
  • Volledige parcours van de wedstrijd, met inbegrip van de zones en een lijst van kruispunten;
  • Kenmerken van het parcours;
  • Tijdschema voor het verloop van de wedstrijd;
  • Toelating tot het gebruik van de terreinen van het niet-openbaar domein.
Indien de wedstrijd verspreid is over verschillende ritten, dient voor elke rit een afzonderlijke vergunningsaanvraag ingediend te worden.

Inhoud van de vergunning

In de vergunning dienen volgende elementen te worden opgenomen: 
  • lijst van de kruispunten en de bezetting die hiervoor nodig is, met onderscheid tussen: 
    • punten die bezet dienen te worden door politie, dertig minuten voor de vroegst voorziene doortocht van het openingsvoertuig van de wedstrijdkaravaan tot en met de passage van het sluitingsvoertuig van de wedstrijdkaravaan (categorie 1); 
    • punten die bezet dienen te zijn door een signaalgever, dertig minuten voor de vroegst voorziene doortocht van het openingsvoertuig van de wedstrijdkaravaan tot en met de doortocht van het sluitingsvoertuig van de wedstrijdkaravaan (categorie 2); 
    • punten die bezet dienen te worden door een signaalgever vanaf de doortocht van het openingsvoertuig van de wedstrijdkaravaan tot en met de passage van het sluitingsvoertuig van de wedstrijdkaravaan (categorie 3); 
    • punten zonder signaalgever, al dan niet voorzien van een verkeersbord (categorie 4). 
  • het aantal signaalgevers dat dient te worden ingezet door de organisatie.
Indien de wielerwedstrijd zich uitstrekt over meerdere grondgebieden, dient de organisatie de toestemming te verkrijgen van alle burgemeesters op wiens grondgebied de wedstrijd passeert.

De vergunning dient te worden geweigerd wanneer: 
  • de wedstrijd de reeds gevolgde weg in tegenovergestelde richting neemt of deze kruist, behalve wanneer er geen gevaar bestaat voor het veilig verloop van de wedstrijd;
  • de wedstrijd een weg kruist, of in dezelfde of in tegenovergestelde richting een weg volgt, waar gelijktijdig of bijna gelijktijdig een andere sportwedstrijd of een andere vergunde manifestatie plaatsvindt, die het veilig verloop van deze wielerwedstrijd kan beïnvloeden.
Coördinatievergadering voor wielerwedstrijden in lijn

Voor wielerwedstrijden in lijn moet bovenlokaal een multidisciplinaire coördinatievergadering gehouden worden. De referentieburgemeester roept deze coördinatievergadering samen. Hierop worden volgende partijen uitgenodigd: 
  • koersdirecteur en veiligheidscoördinator vanuit de organisatie; 
  • betrokken disciplines vanuit de gemeentelijke veiligheidscel; 
  • Burgemeesters van de andere betrokken gemeenten.
Medische voorzieningen op het evenement: generiek advies FOD Volksgezondheid
  • Art. 15. § 2. De voertuigen van hulpdiensten zijn vrijgesteld van een doorgangsbewijs.
  • Art. 16. De start van de wedstrijd moet uitgesteld worden of de wedstrijd moet zo snel mogelijk of geneutraliseerd worden, wanneer er zich een noodsituatie voordoet of wanneer het veilig verloop niet meer gegarandeerd kan worden. De koersdirecteur, de bevoegde overheden of de persoon die volgens de wet de hoedanigheid van officier van bestuurlijke politie bezit, zijn gerechtigd tot het nemen van de beslissing om de start van de wedstrijd uit te stellen, de wedstrijd stil te leggen of te neutraliseren. Een heropstart kan slechts starten of hernomen worden wanneer het veilige verloop opnieuw gegarandeerd kan worden.
  • Art. 17. § 1. Tijdens alle wielerwedstrijden dient er in de aankomstzone minstens een adequaat uitgeruste hulppost ingericht te worden, met minimaal twee hulpverleners met minimale EHBO certificaat en – vaardigheden (Art. 17. § 4.). Uitbreiding van deze hulppost dient te gebeuren afhankelijk van het aantal te verwachtte toeschouwers en de toegankelijkheid.
  • Art. 17. § 2. Tijdens wielerwedstrijden verreden op omlopen van minder dan 8 km, dient langs het parcours een ziekenwagen voorzien te zijn. Deze ziekenwagen moet voldoen aan de geldende normen voor een ziekenwagen ingezet in het kader van Dringende Geneeskundige Hulpverlening (Art. 17. § 4.). Wanneer de ziekenwagen de wedstrijd niet volgt en met uitzondering van alle terrein wedstrijden, dient minstens één hulpverlener in een voertuig van de wedstrijdkaravaan de wedstrijd te volgen. Hij zal rechtstreeks in contact staan met de ziekenwagen die langs het parcours staat en met de Noodcentrale 112. Ten alle tijden dient bij een interventie van dit middel de koersdirecteur, de bevoegde overheden of de persoon die volgens de wet de hoedanigheid van officier van bestuurlijke politie bezit op de hoogte te worden gebracht. Het stilleggen of neutraliseren van de wedstrijd, is een beslissing die wordt genomen door bovengenoemde personen.
  • Art. 17. § 3. Tijdens de wedstrijden op open omloop, verreden op omlopen van meer dan 8 km, dient één ziekenwagen de wedstrijd te volgen. Tijdens de wedstrijden in lijn volgen minimum twee ziekenwagens de wedstrijd. Wanneer deze ziekenwagens ingezet worden voor het transport van één of meerdere gewonden dient de situatie zo snel mogelijk genormaliseerd te worden. Te allen tijde dient bij een interventie van dit middel de koersdirecteur, de bevoegde overheden of de persoon die volgens de wet de hoedanigheid van officier van bestuurlijke politie bezit op de hoogte te worden gebracht. Het stilleggen of neutraliseren van de wedstrijd, is een beslissing die wordt genomen door bovengenoemde personen.
  • Art. 17. § 4. Alle hulpverleners dienen een opleidingsniveau te hebben zoals bepaald door de FOD Volksgezondheid. De hulpverleners die de ziekenwagen bemannen moeten beantwoorden aan de vereisten van hulpverlener-ambulanciers, zoals opgenomen in de gecoördineerde wet van 10 mei 2015 betreffende de uitoefening van de gezondheidszorgberoepen, hoofdstuk 6, artikelen 65 tot en met 68. Dat betekent in praktijk dat ze een geldige badge van hulpverlener-ambulancier moeten hebben. De andere hulpverleners dienen minstens over een EHBO-certificaat en -vaardigheden te beschikken. De ziekenwagens dienen te voldoen aan de geldende normen voor een ziekenwagen ingezet in het kader van de dringende geneeskundige hulpverlening. De minimale inhoud van de ziekenwagen ligt vast in de omzendbrief 2018/DGH-AMU/001 van 20/06/18, dezelfde dag gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad.
  • Bij een afvoer van een slachtoffer door deze ziekenwagen dient er ten alle tijden vooraf contact op genomen te worden met de Noodcentrale. De NC112 beslist over de verdere regulatie en over de zo nodig bijkomende 112-middelen.
  • Ongeacht de aard van de wedstrijd dient steeds de toegankelijkheid voor de hulpdiensten gegarandeerd te worden. Dit impliceert dat er voldoende doorsteken zijn voorzien en deze duidelijk zijn aangebracht op kaart, welke tijdig aan de bevoegde hulpdiensten en aan de Noodcentrale 112 dienen gecommuniceerd te worden. Indien dit niet kan gegarandeerd worden, moet er een ontdubbeling van de DGH middelen gebeuren. Dit dient eveneens te gebeuren wanneer de aanrijtijd van een DGH middel meer dan 12 min zal bedragen binnen deze zone. Dit dient afzonderlijk aangevraagd/gemeld te worden. We wijzen op het feit dat de ziekenwagen die in het kader van de wielerwedstrijd erkend werd ook ingezet kan worden voor de reanimatie van toeschouwers en/of op het parcours wanneer deze ziekenwagen uit de bevraging van de NC 112 de patiënt sneller kan bereiken dan een andere ziekenwagen. Het spreekt voor zich dat in dat geval onverwijld een MUG en ziekenwagen uit het 112-systeem wordt gestuurd ten einde de ziekenwagen van de wielerwedstrijd bij te staan en/of de reanimatie over te nemen. Er dient vooraf rekening gehouden te worden met de werking van andere hulpverleners (huisartsen, thuisverpleegkundigen, kinesisten,…) binnen deze regio. Vooraf dienen hierover de nodige afspraken te worden gemaakt.
  • Ziekenhuizen dienen ten alle tijden toegankelijk te zijn.

Regelgeving

​Deze richtlijnen zijn gebaseerd op: 

  • het KB van 28 juni 2019 tot reglementering van wielerwedstrijden en van alle-terreinwedstrijden;
  • de Omzendbrief OOP 45 ter begeleiding van dat besluit;
  • de generieke adviezen van de FOD Volksgezondheid inzake wielerwedstrijden.