Stedenbouwkundige inlichtingen

Een stedenbouwkundige inlichting omvat het afleveren van de vastgoedinformatie, uittreksel van het plannenregister en het uittreksel van het vergunningenregister van een bepaald perceel. Deze informatie wordt meestal aangevraagd door gebruikers die om beroepsredenen informatie wensen over vastgoed zoals notarissen, vastgoedkantoren, advocaten, etc. U kan als particulier ook stedenbouwkundige inlichtingen aanvragen.

Uittreksel plannenregister

Het plannenregister is een gemeentelijk gegevensbestand met alle plannen voor het gemeentelijk grondgebied die een ambtelijke beslissing i.v.m. ruimtelijke ordening kunnen beïnvloeden. Het plannenregister bevat onder meer:

  • de geldende plannen van aanleg
  • de ruimtelijke uitvoeringsplannen en ontwerpen ervan
  • de stedenbouwkundige verordeningen
  • de onteigeningsplannen

Het plannenregister wordt geconsulteerd bij:

  • de beoordeling van een stedenbouwkundige vergunningsaanvraag
  • elke vraag naar de gebruiksmogelijkheden van een perceel of gebouw.

Uittreksel vergunningenregister

Bevat volgende info:

  • het kadastraal nummer
  • de straatnaam en het huisnummer
  • alle stedenbouwkundige attesten vanaf 1 mei 1999
  • alle stedenbouwkundige vergunningen en de identiteit van de aanvrager
  • alle verkavelingsvergunningen en de identiteit van de aanvrager
  • alle omgevingsvergunningen en de identiteit van de aanvrager
  • alle bouwmisdrijven (processen-verbaal) met betrekking tot inbreuken van de ruimtelijke ordening
  • alle planologische attesten

Voorwaarden

  • ​Je wilt grond of gebouwen verkopen of vervreemden. Bij verkoop of vervreemding moeten de notaris en/of vastgoedmakelaar zich houden aan de informatieplicht. Om hieraan te voldoen, vragen zij stedenbouwkundige inlichtingen aan bij de gemeente. Het is in principe niet de taak van de burger om deze informatie aan te vragen. 
  • Je wilt grond of gebouwen ruilen of schenken.
  • Je aanvraag bevat minstens het adres en de kadastrale gegevens (afdeling, sectie en perceelnummer).

Procedure

Vanaf 1 februari 2024 dienen alle stedenbouwkundige inlichtingen aangevraagd te worden via het Vastgoedinformatieplatform.


Hoe kan u uw aanvraag doen?

U bent een burger of overheidsinstantie:

U bent notaris:

  • u kan enkel een aanvraag doen via de IBOT-applicatie in uw eNotariaat

U bent vastgoedmakelaar:

Specifieke dieptevragen of interpretaties kunnen nog steeds gericht worden naar de gemeente (bv. vragen van bodemdeskundigen over de risicogrond ikv bodemonderzoek).

Bedrag

  • ​Voor de dienstverlening betaal je 110 euro per kadastraal perceel. Naast de gemeentelijke retributie wordt er ook een platformretributie van €36,50 aangerekend per kadastraal perceel. Meer informatie over de kostprijsberekening kan je terugvinden op de gebruikersomgeving van het Vastgoedinformatieplatform. 
  • Bij het indienen van de aanvraag dien je onmiddelijk te betalen. 
  • Let op! Dossiers annuleren is niet meer mogelijk. Er zal voor geannuleerde dossiers geen terugbetaling voorzien worden door het platform. Eventuele creditering blijft wel mogelijk bij technische fouten. 

Regelgeving

Contactinformatie